10.10.2023
Limingan kunta, elinvoimapalvelut, DigiHelppi-hanke, Liminka

Digivinkkaukset

Yhteistyössä: Tyrnävä, Utajärvi
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Kolmen kunnan yhteisessä digiosaamisen kehittämishankkeessa haluttiin lisätä digiasioissa avointa ilmapiiriä ja matalan kynnyksen tiedon jakamisen kulttuuria sekä helpottaa digiongelmiin liittyvien kysymysten esittämistä.

Päivittäin kohtaamme digiarjessa hyviä juttuja, joita voi jakaa myös muille. Monet kunnan toimialat käyttävät esimerkiksi toimistosovelluksia, Teamsia ja sähköpostia. Koko ajan tulee myös uusia digihuijauksia ja digiturvaan liittyviä ajankohtaisia aiheita, joista on tärkeää jakaa tietoa.

Työntekijät tarvitsevat edellä mainittuihin asioihin samantyyppisiä digitaitoja, pysyäkseen kärryillä ja saadakseen uusia vinkkejä työhön. Digivinkkauskanava tuo uuden keinon ja väylän digiosaamisen kehittämiseen.

Digivinkkausten periaate on, että tietoa voi jakaa matalalla kynnyksellä, jotta havaituista vinkeistä voi hyötyä muutkin. Kunnan toiminta on monipuolista, joten jokainen voi napata sitten itselleen omaa työtä koskevat asiat. Kanavalla voi myös kysyä kuka tahansa mitä tahansa digiin liittyvää, ja se joka tietää ja ehtii voi vastata.
Ratkaisu
Ajatus digivinkkien jakamisesta lähti, kun pienemmissä porukoissa etsittiin ratkaisua digipulmiin tai jaettiin uutta tietoa muutaman ihmisen kesken. Kunnes huomattiin, että voihan tietoa jakaa myös muulle henkilöstölle. Vinkkien ja ajankohtaisten aiheiden jakamiseen tarvittiin alusta.

Jokaisessa hankekunnassa on omat toimintatavat ja alustat, ja haluttiin hyödyntää jo olemassa olevia välineitä. Perustettiin Limingassa Teams -kanava ''Digivinkkaukset'', johon kunnan työntekijät saavat kirjoitella omia digivinkkejään ja näin lisätä kaikkien digiosaamista ja tietämystä. Tyrnävällä on Yammer -yhteisö käytössä samanlaista toimintaa varten. Alusta voi olla mikä vaan, mikä sopii kunnan omaan toimintaan.

Alustalla voi kysyä digiin liittyviä neuvoja ja apua, ja vastata voi kuka vain ensimmäisenä ehtii ja osaa auttaa. Kysymykset voivat olla pienempiä tai isompia juttuja. Usein joku muukin pähkäilee samoja asioita, ja yhden kysymyksen kautta useampi saa vastauksen samalla kertaa. Vastauksen antamisen ei siis tarvitse olla pelkästään IT-tuen varassa.

Digivinkkaukset voivat myös herätellä ja lisätä keskustelua, jos joku toinen toimii eri tavalla saman asian tiimoilta tai on löytänyt lisätietoa aiheesta. Myös jos samasta aiheesta tulee useampi kysymys yhdelle henkilölle yksityisviestillä ja hän havaitsee, että asia aiheuttaa pohdintoja muillekin, voi hän kirjoittaa itse digivinkkauksen kanavalle sen sijaan että yksitellen opastaisi asiassa. Näin voidaan myös tehostaa työajan käyttöä.
Tulokset
Ajatus tiedon jakamisen hyödyllisyydestä on avartunut ja huomattu, että pienenkin tiedon jakamisesta kanavalle hyötyy useampi ihminen, sillä useat työntekijät ovat voineet pähkäillä samaa asiaa.

Työntekijöiden oman digiosaaminen ja digirohkeus on kasvanut, ja on pystytty myös paremmin kärryillä ajankohtaisissa digijutuissa. Digivinkkejä ovat jakaneet myös muut kuin enemmän digin parissa työskentelevät. Myös kysymyksiä on tullut ja vastauksen on saanut useampi henkilö samalla kertaa. Työajankäyttö tehostuu, kun voi kerralla vinkata isompaa porukkaa kuin yksitellen esimerkiksi Teams-ongelmissa tai kuulokepulmissa. Digiongelmiin löytyy nopsakasti vastaus, kun siihen voi vastata muutkin kuin IT-tuen henkilöt.

Yhteyshenkilöt

Nea Tuomaala
nea.tuomaala(ät)liminka.fi
Projektikoordinaattori
Limingan kunta
Heidi Niemelä
heidi.niemela(ät)liminka.fi
Projektipäällikkö
Limingan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta