9.10.2023
Limingan kunta, elinvoimapalvelut, DigiHelppi-hanke, Liminka

Digitutortoiminta

Yhteistyössä: Tyrnävä, Utajärvi
Käynnissä

Tarve ja tavoitteet
Työ muuttuu digitaalisemmaksi. Jotta pysytään työn muutoksen perässä, tarvitaan digiosaamista. Kuntasektorilla toimitaan monenlaisissa töissä ja on monentasoisia digiosaajia. Kaikissa töissä digivälineet eivät tule tutuiksi tai ei ole aikaa paneutua välineiden käyttöön. Silti monia asioita täytyy hoitaa digitaalisesti.

Digiosaamisen kehittämishankkeessa havaittiin, että digitutoreille oli tarve. Digitaidot joutuvat koetukselle lähes päivittäin kun uusia ohjelmia tulee käyttöön, on ongelmia esimerkiksi kuulokkeiden kanssa ja voi kestää pitkään saada rohkeutta uusien ohjelmien käyttöön.

Digitutortoiminnalla haluttiin helpottaa digiosaamisvajetta ja madaltaa ongelmatilanteiden avun pyytämistä niin, että ei tarvitse yksin pohtia ja pähkäillä digiongelman kanssa ja että tietää keneltä voi kysyä apua. Moni toimii ja on toiminut aiemmin jo työpaikalla rohkaistaen työkavereita digijuttuhin ja neuvoen digipulmissa. Digitutoriksi ryhtymällä oli mahdollisuus kehittää myös omaa digiosaamista.
Digitutortoiminnalla voi virkistää myös omaa työnkuvaa ja saada digiosaamista näkyväksi.

DigiHelppi-hankkeessa tehtiin kolmelle kunnalle keväällä 2023 digiosaamiskysely, jonka vastauksista kävi ilmi, että 76 prosenttia työntekijöistä kysyi apua ensimmäisenä työkaverilta digiongelmissa ja 49 prosenttia työntekijöistä toivoi vertaistukea työn tueksi. Digitutoreille oli siis selkeä tarve.

Tavoitteena oli löytää digitutoreita jokaisesta yksiköstä. Digitutoreilta ei odotettu erityistä IT-osaamista vaan perusosaamisella pärjäsi hyvin ja halulla oppia uutta.
Ratkaisu
Digiosaamisen kehittämishankkeessa tunnistettiin tarve digitutoreille, tehtiin pohjatöitä digitutortoiminnan aloittamiseksi ja järjestettiin henkilöstöinfoja asiasta sekä rekryttiin digitutoreita mukaan. Digitutortoiminta polkaistiin käyntiin aloitustapaamisella, jossa digitutorit saivat osallistua toiminnan ideointiin. Jokaisesta työyksiköstä on pyritty etsimään digitutoreita. Tällä hetkellä digitutoreita toimii esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, kunnallistekniikassa, kirjastolla ja kunnantalolla. Kouluilla on ollut omaa digitutortoimintaa jo aiemmin.

Digitutorit toimivat oman työn ohessa sen sallimissa puitteissa. Digitutorit auttavat oman osaamisensa mukaan työssä käytössä olevien yleisten työkalujen kanssa, sillä samantyyppistä työtä tekevä työkaveri tuntee käytössä olevat järjestelmät. Digitutoreilla voi olla myös vapaa-ajalta tulevaa muuta digiosaamista. Digitutorit ovat listattuna intrassa, josta voi löytää keneltä kysyä asioissa. Digitutoreille on jaettu myös tarra, jonka voi laittaa työpisteeseen tai työkaappiin osoittamaan että toimii digitutorina.

Digitutor neuvoo arjen digiasioissa, kannustaa ja rohkaisee työkaveria digijuttuihin. Digitutor jakaa tietoa ja hyviä käytänteitä työyhteisölle ja madaltaa avun kysymisen kynnystä. Digitutor myös itse oppii uutta oman kiinnostuksen ja avoimen asenteen kautta. Digitutorit helpottavat IT-tuen työtä, kun osaamista on useammalla ihmisellä ja yksiköissä. Digitutorin ei tarvitse olla IT-guru vaan tärkeintä on halu auttaa ja rohkaista toista sekä oppia itsekin uutta. Tärkeää on, että oma työyhteisö tietää kuka digitutorina toimii.
Tulokset
Digitutorit toimivat omassa työyhteisössä. Osa voi halutessaan myös auttaa muissa yksiköissä tai käydä kouluttamassa esimerkiksi Canvan käytössä. Digitutorit ovat tehneet toiminnasta oman näköistä, se voi olla töissä annettavaa vertaistukea ja lähitukea. Tuki voi olla myös sähköpostin tai Teamsin välillä annettavaa digitukea tai digikoulutuksen tai ohjeiden tekoa. Työntekijät voivat kysyä helposti digitutorilta apua, työ sujuvoituu ja myös digitutorit ovat itse saaneet uusia vinkkejä työhönsä.

Digipulmissa ei jumituta ongelmaan, vaan päästään eteenpäin kun apua helposti saatavilla ja näin työarki sujuvoituu kun pulmat ratkaistaan nopeampaa. Työntekijöiden aikaa vapautuu varsinaiseen työhön kun digiongelmat ratkeavat näppärästi. Digitutorit voivat myös vinkkailla uusista digiasioista työyhteisöä, ja esimerkiksi aiemmin on saatettu tehdä mainoksia Wordilla, mutta nyt se onnistuu helpommin Canvalla kun digiosaaminen on kasvanut.

Digitutor voi toimia myös esihenkilön kaverina esimerkiksi digiasioihin perehdyttämisessä. Digitutor voi myös huolehtia, että uusi työntekijä on päässyt hyvin aloittamaan työt ja että sähköposti sekä tarvittavat välineet toimivat ja tulevat tutuiksi.

Jatkossa digipalveluiden ja digitaalisten muutosten jalkauttaminen on helpompaa yksikköön, missä digiosaamista on useammalla. Ensin voidaan neuvoa digitutoreille uuden ohjelman käyttö, minkä jälkeen muille työntekijöille. Digitutorit voivat olla tsemppaamassa henkilöstöä uuden ohjelman käytössä.

Tuloksena on myös, että IT:ltä kysyttävät asiat on vähentyneet, kun pienemmissä jutuissa voi kysyä apua digitutorilta.

Yhteyshenkilöt

Nea Tuomaala
nea.tuomaala(ät)liminka.fi
Projektikoordinaattori
Limingan kunta
Heidi Niemelä
heidi.niemela(ät)liminka.fi
Projektipäällikkö
Limingan kunta
Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta