2.9.2019
Kuhmon kaupunki, Kuhmo

Kunnanjohtajan aktiivisella viestinnällä Kuhmo parrasvaloihin

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Olimme jo aiemmin puhuneet kunnassa siitä, että tarvitsemme kaupungin kokonaisvaltaista markkinointia, koska kaupungin vetovoiman kehittämiseksi, osaavan työvoiman saamiseksi kaupungin ja sen alueella olevien yritysten palvelukseen. Halusimme tehdä tiettäväksi Kuhmon vahvuuksia: ihanaa puhdasta luontoa, metsästystä, kalastusta, vahvaa mekaanisen puun, puurakentamisen ja biotalouden osaamista …eli sitä että Kuhmo on paljon muutakin kuin Kuhmon Kamarimusiikkifestivaalit. Haluamme lisäksi tehdä kuntatyötä tuunetuksi.

Kunnon sysäys viestinnän kehittämiselle saatiin, kun Tytti Määttä aloitti kaupunginjohtajana vuoden 2018 alussa. Tytti on viestintäorientoitunut. Tavoitteet ja osaaminen loksahtivat kohdalleen.
Ratkaisu
Uudistimme viestintäpolitiikkamme, missä yhteydessä päivitettiin viestinnän tavoitteet, viestintäkanavat jne.

Varsinkin kunnanjohtaja on pitänyt yllä aktiivista ja monikanavaista viestintää. Hän twiittaa päivittäin yli 9000 seuraajaalleen, kirjoittaa blogia, tekee lyhyitä videopätkiä päivästään ja on muutenkin paljon esillä mediassa. Suuren suosion on saavuttanut Tytin tapa jakaa kalenterissa avoimesti somessa. Myös yhteydenotot nuorilta ovat lisääntyneet Instagramin ja Snapcahtin käytön myötä.

Perustimme viestintätiimin, johon otettiin mukaan kaikkia innokkaita eri puolilta kaupunkiorganisaatiota. Henkilöstöä rohkaistaan viestimään ja kaupunginjohtaja näyttää väellemme hyvää esimerkkiä. Yhdestä innokkaimmista viestijästä tehtiin osa-aikainen viestintävastaava. Jo kahtena kesänä meillä on ollut työskentelemässä someagentteja vilkkaimpaan kesäaikaan kertomassa maailmalle musiikkifestivaaleista ja elämästä Kuhmossa.

Olemme saaneet someviestintään koulutusta. Eri some-kanavat on otettu aktiiviseen käyttöön. Sisäisessä viestinnässä on aloitettu mm. henkilöstötiedotteen tekeminen
Tulokset
Kuhmo on saanut positiivista tunnettuutta, koko ajan tulee kommenttia, että : ”teillä on mahtava meno siellä” ja ”jatkakaa samaan malliin”.

Kaupunginjohtajan aktiivisella viestinnällä on saavutettu medianäkyvyyttä ja viimeisimpänä Tyttti valittiin vuoden maaseutukasvoksi raikkaan viestinnän takia, jolla hän tuonut myönteistä näkyvyyttä maaseudulle.

Kuhmon saama positiivinen palaute kohottaa oman työpaikan arvostusta entisestään ja rohkaisee puhumaan hyvää Kuhmosta ja kaupungista työnantajana. Avoimuus ja iloisuus on lisääntynyt.

Jatkamme viestinnän kouluttamista ja harjaannumme tässä edelleen.

Yhteyshenkilöt

Eija Jansson
eija.jansson(ät)kuhmo.fi
Hallintopäällikkö

Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta