#blogi - 18.06.2018

Hyvä työntekijä saa kukoistaa hyvässä työyhteisössä

Millainen on hyvä työntekijä? Ahkera, osaava, sitoutunut, rehellinen ja moni muu ihana superlatiivi kuvaavat kätevästi hyvää työntekijää. Sopisiko hyvän työntekijän kaavaan myös kyseenalaistava, kriittinen, pohtiva, kokeileva jne.?

Jokainen pitää itseään hyvänä työntekijänä, kukapa haluaisi ottaa huonon työntekijän leimaa itselleen, saati olla huono työntekijä. Toisaalta muista etsitään useammin huonon työntekijän piirteitä: laiska, hidas, osaamaton, yhteistyökyvytön…

Taitaa olla niin, että kaikista meistä löytyy kumpiakin ominaisuuksia ja ainakin hetkiä, jolloin olemme heikoillamme tai parhaimmillamme. Sepä tekee meistä mukavan normaaleja työntekijöitä ja esimiehiä.

Työyhteisössä yleensä, ainakin jollain tasolla, tunnetaan toiset, heidän tehtävänsä, vahvuutensa ja jopa heikkoutensa. Hyvä työyhteisö hyödyntää erilaisuutta, erilaista osaamista ja erilaisia tapoja päästä yhteiseen päämäärään. Heikkouksia ei nosteta keskiöön, ne kehittyvät itsestään hyvien tekojen ja vahvuuksien hyödyntämisen kautta.

Ja sitten johtaminen ja esimiestyö: Ei niitä kuulu ulkoistaa, eikä antaa työntekijöille vapaita käsiä tehdä kuten huvittaa. Mutta työntekijöille voi antaa raamit, joiden puitteissa on vapauksia päättää, miten asiat tehdään. Johtaminen tuntuu oikeudenmukaisemmalta, kun annetaan lupa kehittää, kokeilla, epäonnistua ja onnistua; saa oikeasti vaikuttaa omaan työhönsä.

Asioita voi tehdä eritavoilla, yhdessä olemme enemmän!

 

Kirjoittaja: Marko Heikkinen, työmarkkina-asiamies, Jyty ry

<   takaisin